transparent gif
Driftinformation

IT-enhetens driftinformation

Välkommen till IT-enhetens driftsinformation
På denna sida kan du alltid få tillgång till aktuell information om driftsläget på Göteborgs universitets gemensamma IT-tjänster. Till dessa räknas bland annat telefoni, internetaccess, student- och medarbetarportal och e-post.

Ärenden

Störningar Skype för företag på Mac och mobila enheter

Användare av Skype för företag på Mac och mobila enheter kan periodvis bli utloggade. Microsoft arbetar med en lösning på problemet

[2018-07-04 - 13:04]

Jabber Video fungerar inte på Mac-datorer

Jabber Video har slutat att fungera i Mac-datorer trots intensiv felsökning. Leverantören har slutat ge support och betraktar klienten som uttjänt.

Ett sätt att komma förbi detta är att istället använda en Windows-dator. För möten som sker endast mellan datorer rekommenderas annars Skype for business som finns tillgängligt för alla anställda.

Om du behöver ett videokonferenssystem finns det en temporär lösning som man behöver boka i förväg genom Medieteknik.
Använd formuläret som nås via följande länk och ange datum och tid för mötet:
https://medarbetarportalen.gu.se/medietjanster/medietjanster-formular/

[2018-04-25 - 10:58]

Varning för falsk e-post som ber dig svara på enkät

Just nu cirkulerar det e-postmeddelanden som säger sig vara från Göteborgs universitetet och som ber dig utvärdera kurser genom att svara på en enkät.
Klicka INTE på länken i meddelandet.
Dessa e-postmeddelanden är falska och har som avsikt att komma åt uppgifter, sprida virus i datorn eller ta sig in i universitetets nätverk för att skada vårt IT-skydd.

[2018-04-13 - 08:23]

Information för er som arbetar på distans med hjälp av Remote Desktop

Remote Desktop (RDP) används för att fjärrstyra sin dator eller annan IT-resurs som befinner sig på Göteborgs universitets interna nätverk. På grund av säkerhetsskäl måste du numera ansluta via universitetets VPN-tjänst för att använda Remote Desktop.

Göteborgs universitet utsätts för många oönskade intrångsförsök som försöker logga in på våra interna IT-resurser via Remote Desktop, därför blockerar vi en port (port 3389) som möjliggör intrångsförsök.

Förändringen innebär att de medarbetare som fortfarande önskar arbeta via Remote Desktop på samma sätt som innan först måste logga in till GU:s nät med en VPN-tjänst för att få en säker uppkoppling. Efter inloggning via VPN-tjänsten går det att använda Remote Desktop som vanligt.

För hjälp med detta, ring 2020 eller maila till support@gu.se

Mer information om GU:s VPNtjänst: Arbeta på distans - VPN

[2018-02-20 - 13:55]

<< Första < Föregående [1 / 2] Nästa > Sista >>


Göteborgs universitet Tel 031-786 0000 (vx)
© Göteborgs universitet 2011