transparent gif
Driftinformation

Information om e-postproblemen

Hösten 2009 genomförde universitetet en upphandling av e-post för att ersätta vårt tidigare system, som hade återkommande stopp och störningar. Upphandlingen vanns av IT-företaget Qbranch och i mars flyttades majoriteten av användarna över till deras e-posttjänst. Under de första månaderna var det få driftstörningar – vilket var huvudsyftet med att gå över till ett nytt system – men efter semestern har störningarna dock blivit fler och fler. Problemen har accentuerats under de senaste veckorna och störningarna har varit allt från totalstopp till prestandaproblem, samt att användare ständigt blir utloggade.

Qbranch har under denna period arbetet mer eller mindre dygnet runt för att lösa problemen, och deras högsta ledning ser det som sin främsta prioritet att få ordning på vår e-post. De åtgärder man tidigare har genomfört har dock inte givit önskat resultat. Under de senaste dagarna har man trott sig ha hittat det grundläggande problemet och även en lösning på detsamma. De åtgärder man genomförde under gårdagen och natten till fredag har inneburit viss förbättring, även om det fortfarande var stora störningar under fredag morgon . Den preliminära rapporten från leverantören är att de nu tror sig ha löst problemet, och att störningarna ska försvinna under fredagen. Vi vet fortfarande inte med säkerhet att de nu har hittat en permanent lösning på problemen men Qbranch fortsätter naturligtvis intensivt arbetet med att säkerställa att så är fallet. Om problemen fortsätter tvingas vi dock att börja se oss om efter alternativa lösningar för att säkerställa universitetets medarbetare får tillgång till en pålitlig e-posttjänst.

Vi kan bara beklaga alla de avbrott och störningar som varit i tjänsten, det är oacceptabelt att vårt mest centrala kommunikationsverktyg drabbas av sådana problem.

Lars Hansen, fil dr
Chef IT-ledning/CIO Göteborgs universitet

Tillbaka  



Göteborgs universitet Tel 031-786 0000 (vx)
© Göteborgs universitet 2011